niedziela, 24 maja 2020

Międzynarodowy Dzień Dziecka.




Międzynarodowy Dzień Dziecka

Pierwszy czerwca- dzień radosny,
kwitną kwiatki, słońce świeci...
W dniu tak pięknym i wspaniałym
życzę Tobie sercem całym,
moc uśmiechu i radości,
szczęścia, zdrowia, pomyślności.









Piosenka o prawach dziecka:Słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński


„Mam prawo żyć, mam prawo być-sobą,
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.

Mam prawo kochać i kochanym być,
Nie można mnie krzywdzić poniżać i bić.
Mogę się śmiać, może się dziać pięknie,
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych,
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Refren: Dziecka, dziecka, prawa, prawa,
Poważna sprawa, poważna sprawa.
Dziecka, dziecka, prawa, prawa,
To nie zabawa, to nie zabawa.

Mam prawo śnić, mam prawo być-inny,
Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę,
Mam prawo płakać-cicho gdy mi źle,
Refren: Dziecka, dziecka, prawa, prawa,
Poważna sprawa, poważna sprawa.
Dziecka, dziecka, prawa, prawa,
To nie zabawa, to nie zabawa (x2).”

Piosenka ta jest na prawdę piękna.
Myślę, że na prawdę warto jej posłuchać i wziąć ją sobie " do serca ".

Dzień Dziecka to święto wszystkich. W końcu dorośli też mają w sobie coś z dziecka. Dla najmłodszych w całym kraju organizowane są festyny, zabawy i inne imprezy plenerowe . W Polsce od 1994 1 czerwca obraduje Sejm Dzieci i Młodzieży. Trudno jest jednoznacznie ustalić, kiedy po praz pierwszy obchodzono Dzień Dziecka. Uważa się, że historia tego święta sięga 1949 r. Dzień Dziecka został wymyślony przez Światową Federacja Kobiet Demokratycznych. Celem wprowadzenia takiego święta było uświadomienie społeczeństwu, jak ważna jest ochrona najmłodszych przed okrucieństwami wojny, głodem i innymi krzywdami.





W Polsce i w innych krajach słowiańskich (np.: Czechy, Słowacja, Ukraina) święto to obchodzone jest 1 czerwca od roku 1952. Swoje święto w Turcji dzieci obchodzą 23 kwietnia,  to także Święto Niepodległości. W niektórych państwach Dzień Dziecka obchodzi się 20 listopada, w rocznicę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka oraz Konwencji o Prawach Dziecka, co stało się w 1959 roku. We Francji dzieci mają swoje święto 6 stycznia. 

Najciekawsze zwyczaje związane z Dniem Dziecka znajdziemy w Japonii. Istnieją tam właściwie dwa święta - osobne dla chłopców, a osobne dla dziewczynek. 5 maja japońscy chłopcy spędzają czas ze swoimi ojcami. Razem wykonują papierowe zabawki. Z równych tkanin szyją także karpie, każdy z nich ma symbolizować jednego członka rodziny. Karpie zwane są Koinobori albo Satsuki-Nobori. Ojciec to karp czarny, matka czerwony - niebieski karp symbolizuje syna. Liczba karpi niebieskich wskazuje na liczbę potomków męskich w danej rodzinie. Siła tych ryb kojarzona jest z chłopcami.
5 marca japońskie dziewczynki, razem z rodzicami, wykonują lalki z różnych materiałów i ubierają je w tradycyjne, japońskie stroje. Ten dzień jest jednocześnie Świętem Lalek.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz